Vi stoler på anbefalinger fra venner og familie
Det er essentielt for en virksomhed at have gode ambassadører. En loyal forbruger er ofte en rigtig god ambassadør. Med de sociale platformes massive indflydelse og dertil følgende opbygning af venner, følgere og abonnenter, så er der nogen der har fået signifikant større gennemslagskraft end andre og en stemme ikke længere bare er en stemme. Derfor er der vigtig indsigt at hente hos de forbrugere der synes godt om – og vil tale godt om et givent produkt. Consumer-labs gæstebloggere er testanmeldere og ambassadører for de produkter de har en særlig positiv holdning til.
En produktambassadør tester et produkt eller service i forbrugerens egne omgivelser. Personerne, som navnet antyder, agerer ambassadører for virksomhedens produkter i en situation, hvor venner og/eller familie er sammen og inden for nogle aftale rammer beskrives produkterne og den samlede oplevelse af situationen, hvori produkterne bruges. Her billeder fra instagram (der er integreret med Facebook) hvor en virksomheds produkt kan blive vist:
[instapress tag=”produktspotter” piccount=”3″ size=”120″ effect=”fancybox” title=”1″ paging=”1″]
[instapress tag=”ifactordk” piccount=”3″ size=”120″ effect=”fancybox” title=”1″ paging=”1″]
Produktambassadører bruges til at få mere viden om, hvordan et produkt opleves i sin helhed og i en mere naturlig situation. Her er det f.eks. muligt at teste, hvordan forbrugerne oplever håndteringen af produktet f.eks.:
- I hvilken situation bliver produktet brugt
- Er det nemt at få produktet ud af emballagen
- Hvordan er produktet at bruge
- Hvordan opleves produktet af familien
Antallet af ambasadører er frit, men har selvfølgelig indvirkning på omkostninger til produkter og distribution.
Deltagerne kan rekrutteres via flere kanaler:
– Virksomhedens eget CRM-system
– Bloggere
– Monopol
– Consumer-lab forbrugerpanel
– Facebook eller andre netværk
Deltagerne skal ikke møde på en fastsat lokation, så der kan rekrutteres landsdækkende.
Sådan kan det foregå
Ambassadøren får tilsendt testproduktet samt en mail med et link til et spørgeskema, der skal besvares.
De har så typisk en periode på ca. én uge til at afprøve produktet i hjemmet samt besvare spørgeskemaet. Selve smagstesten bliver ikke så struktureret som ved fokusgruppe, da vi ikke styrer processen på samme måde. Til gengæld får vi indikationer af totaloplevelsen.
Resultaterne
De kvalitative resultater leveres videre til dig uden redigering, men vi samler nogle af de vigtigste konklusioner for dig, så materialet er lige til at gå til.