Google+

Er titlen…
på det “Gå-hjem-møde”, jeg deltog i mandag aften i MSL Copenhagens lokaler. I i-factor  arbejder vi med selvsamme, så det var blandt andet motivationen for at komme til dette oplæg arrangeret af Dansk Kommunikationsforening. – Dét og så at møde andre der arbejder professionelt med bloggere og møde én af de danske livsstilsbloggere Emily Solomon, som har en stor læserskare og kommerciel succees med sin blog. Her fik jeg bekræftet at virksomhederne skal tage blogs og deres indflydelse alvorligt, så selvom det stadig er en niche, så er mulighederne mange.

Anbefalinger er vejen frem
Vi vil som forbrugere hellere høre, hvad andre forbrugere synes, end hvad virksomhederne selv siger. En undersøgelse lavet af TV2 og The Nielsen Company viser, at forbrugere i høj grad stoler på anbefalinger fra andre forbrugere. Men det er afgørende for samarbejdet, at blogger og produkt passer sammen, bekæftede Emily og der skal være en naturlig tiltrækningskraft fra begge involverede parter. Når det sker, er effekten meget stærkere end traditionelle reklamer.  Julia Lahme fra kommunikations- og PR-bureauet Lahme udtaler i dette indlæg på Kommunikationen.dk at PR skal være en del af udviklingsfasen i en markedsføringskampagne. “Det er nødvendigt når læsertal på aviser og magasiner falder og at kritikken for traditionelle reklamer bliver større og større.” Det er lettere at måle effekten af en marketingkampagne, men på langt sigt er den fortjente omtale (earned media) langt vigtigere end den betalte annonce (paid media,) hvilket bekræftes af en undersøgelse fra Barclays, der viser at:
“74 procent af onlineshoppere opdager nye produkter gennem omtale og anbefalinger på sociale medier og websites.”
Derfor er blogs en rigtig vigtig del af en kommunikationstrategi.

Do’s and Dont’s
Det der er den afgørende forskel fra traditionel PR til at benytte blogmediet er, at hvor PR ofte er et middel til at forsøge at nå så mange som muligt, så handler det om at man gennem bloggere forsøger at ramme de rigtige. Bloggen kan nemlig bære nichen og derfor skal virksomhederne ikke undervurdere den magt, som en “hverdagsblog” kan have. Derfor skal virksomhederne sætte sig ind i den enkelte blogger inden de tager kontakt og forstå hvem de taler med og forstå den enkeltes målgruppe, så begge parter kan se en idé i at omtale en virksomhed eller et produkt. Troværdighed is key, og som Emily fortalte, så er der en enorm selvjustits blandt trofæste bloglæsere, så en blogger kan bestemt ikke slippe afsted med at omtale hvad som helst – det skal være helt i tråd med den linje, som bloggeren var begyndelsen har lagt.

Goodies we love
Efter arrangementet var der i bedste blogger-stil en lille goodiebag til de fremmødte (som altså var 95 % kvinder) Og det var Gillette produkter til mænd! Nu er det jo ikke for at lyde utaknemmelig, for jeg havde ikke regnet med at få andet end den sandwich de havde annonceret med, men jeg tænkte over det på vej hjem i toget til jylland:Er det galt eller genialt? For jeg går jo hjem og giver den til min kæreste og er der ikke noget med at vi piger har en del indflydelse på vores mænd? Jeg hørte i mig selv messe; “nu skal du altså lige prøve det og sige om det er godt. Måske du også lige kan skrive et indlæg om det på Consumer-lab?” Arbejdsskadet? Lidt måske.

I bedste Instagram-stil har jeg lavet en lille collage over de steder jeg kom forbi på min éndagstur til København:

DSB bragte mig nogenlunde i tide til og fra København. Jeg var også en smut forbi og tale med Vitamin Well. Efter mødet arbejdede jeg (og fik min kaffe) fra Baresso. Magasin har en hel afdeling med Simply Chocolate – virkelig cool brand! Jeg måtte også lige proviantere lidt til turen tilbage, og det blev i Magasin magasin-afdeling, den er jo for vild. Og i bedste blogger-stil kommer her reklame for mit ynglings-flødebolle-pusher, Magasin chokoladefabrik – Because I´m worth it. Turen hjem – næsten fire timer blev reddet af chokoladen og min smartphone så jeg kunne twitte/instagramme om dagens oplevelser og få feedback =  underholdning hele vejen hjem!

Næste tur til København bliver sidst i februar, hvor turen står i fødevaremessens tegn, nemlig med Copenhagen Food Fair.

 

Print Friendly, PDF & Email

Kommentarer

  1. Super interessant artikel. Det vil vi huske til vores egen blog 🙂

Skriv kommentar

*

Website Apps