Google+

smarphone supermarketDet har længe været muligt at spore adfærd på nettet og gennem mobile apps, men hvad er det mon der gør den “fysiske” sporing så skræmmende? Det er vel tanken om, at have en butiksdetektiv eller mystery shopper i hælende hvorend man træder.

Digitale fodspor eller online tracking er et fantastisk redskab for virksomheder til at spore forbrugeradfærd og målrette produkter og kommunikation, men hvordan er det lige det foregår fysisk og hvordan vil det komme til udtryk i fremtiden?

Virksomheder får mulighed for at spore dig, allerede når du nærmer dig forretningen eller står udenfor og kigger ind. Hvis du går ind i den samme butik eller café hver dag, vil systemet kunne spore din adfærd via din telefons koordinator – også selv om du ikke har købt noget, men blot kigger, ved at benytte det indbyggede WIFI antenne i en smartphone. WIFI er dog  ikke præcist nok, så next big thing i forbindelse med kunde sporing (i butikker), hedder IPS (Indoor Positioning System).

For detailvirksomhederns synpunkt kan det meget vel være en guldgrube. For nu kan de virkelig tracke hvad præcis hver enkel forbruger går efter i deres forretning, og de kan hurtigt spotte hvem der er førstegangskunde og hvem der kommer getnagne gange. Desuden kan de se, om en specifik forbruger bruger meget lang tid i skønhedsafdelingen, men aldrig er i frugtafdelingen og dermed få indsigt, som så kan bruges til at målrette tilbud.

handleDer er flere juridiske og moralske aspekter at tage hensyn til, når teknologien lader alle døre at stå åbne. Flere og flere wensites skildrer nu også tydeligt at de indsamler cookies, og sådan bør det også være. I hvert fald indtil vi har har indfundet os med at fysisk og digital tilstedeværelse er smeltet 100 % sammen og at det er blevet almindeligt være konstant overvåget. Men spørgsmålet er, når virksomhederne holder øje med os, hvem holder så øje med virksomhedenes brug af persondata?

Indlægget er bygget på nedenståede artikler:

http://www.itworld.com/it-management/336828/attention-shoppers-retailers-can-follow-you-around-mall-way-web-trackers-do-onl

http://www.itworld.com/it-management/337436/if-you-shop-til-you-drop-will-they-track-when-you-come-back

Print Friendly, PDF & Email

Skriv kommentar

*

Website Apps