Google+

OLYMPUS DIGITAL CAMERA    stor hel kylling

Lige nu arbejder vi med en kampagne, der har til hensigt at promovere lokale produkter og producenter overfor udvalgte ambassadørfamilier.

Den såkaldte ambassadørkampagne har brugerinvolvering i fokus og er opstået som et samarbejde med lokale fødevarevirksomheder, heriblandt Himmerland kyling, Lammefjord grønt, Naturmælk og Mad og Folk, sidstnævnte er distributør af andre lokale, danske råvarer.

i-factor står for samlet kontakt og distribuering produkter ud til test hos 24 familier i det meste af jylland. Familierne har vi rekrutteret gennem Consumer-lab forbrugerpanelet, som består af forbrugere der ønsker at bidrage med deres viden og holdninger. Familien modtager råvarer til at lave et helt aftenmåltid til 10 personer og har inviteret familie og venner, der får serveret måltidet.

Hvad er formålet med en sådan kampagne?

Virksomhederne får naturligvis deres historie fortalt gennem produkter og materiale vedlægges råvarerne med beskrivelse af produktets oprindelse og idegrundlag. Virksomhederne får feedback fra familierne der helt bogstaveligt har fingrene nede i produkterne og fortæller om helhedsoplevelsen af at tilberede en opskrift med lokale produkter. Familierne evaluerer gennem deres egne billeder, samt et online spørgeskema.

Ambassadørkampagnens hensigt:

  • Skabe positive præferencer for produkterne og virksomhederne bag
  • Få tilbagemelding på kvalitet og smagsoplevelse
  • Få anbefalinger og dermed word of mouth markedsføring
  • Øge kendskabet til produkterne og virksomheden bag
  • Afprøve en ny form for involvering af forbrugerne
  • Få indsigt i – og fra – forbrugeren

Ambassadørerne forpligter sig til:

  • Invitere venner/familie, så der i alt er 10 gæster til spisning
  • Tilberede lokale råvarer  efter udleveret opskrift
  • Fortælle medsendte historie om produkterne og producenterne
  • Fortælle om oplevelserne – både med tilberedning og servering – via foto og spørgeskema

I-factor har udarbejdet en guide til ambassadørerne med nøjagtig beskrivelse af hvilke medier de skal benytte til feedback.

Vi er spændte på at se og høre resultatet af kampagnen og håber mange flere virksomheder vil se ideen i at benytte ambassadørfamilier i fremtiden for at involvere forbrugeren, få feedback og øge opmærksomheden omkring lokale, danske råvarer.

lammefjord         mad og folk naturmælk

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Trackbacks

  1. […] For nylig blev jeg interviewet til Kristeligt Dagblad – omkring kager og tendenser i samfundet. Kort fortalt handler artiklen om den store kageinteresse vi dyrker i vores hjem og på kurser – samt den store interesse for kageprogrammer på TV, og hvordan det også hænger sammen med et stadigt fokus på sundhed. Jeg fik mulighed for, at fortælle, hvorfor jeg mener tendensen er så stor, og omkring den dobbeltydighed der ligger i at ville signalere hjemmebag, god tid, overskud og samtidig sælges der stadigt flere færdiglavede kage(mix) i landets supermarkeder. Artiklen tager udgangspunkt i cup-cake kurser, som i mine øjne forlængst er blevet mainstream! De såkaldte firstmovers er ovre de volumiøse kager og satser på mere simple kager og det gode håndværk – som citronfromagen – helst med æg fra høns fra egen have og mormors gamle opskrift, der er gået i arv.  Denne tendens gælder i øvrigt ikke kun kager – men generelt i fødevarebranchen. Netop nu har vi i i-factor afsluttet en ambassadørkampagne som netop har til formål at udbrede kendskabet til lokalproducerede fødevarer og historien – læs mere her. […]

Skriv kommentar

*

Website Apps