Google+

Det er ikke dig, det er mig. (Læs: Det ér dig!)

Det er blevet en trend for forbrugerne at ytre sig om negative forhold til virksomhederne på sociale medier. Mange forsøg for at få virksomheden i tale bliver ofte til ukonsktruktive, sure opstød på offentlige platforme – og alt for få virksomheder er seriøse omkring den dialog, der bare er brug for i dag – virksomhed og forbruger imellem,. Det er nødvendigt for at vise ,at man tager sig selv og sine kunder seriøst.

Gårsdagens Facebook, Twitter og andre medier var særligt fokuseret omkring en dialog mellem ex-kunde og TV-udbyderen YouSee. Jeg så det, da Kforum havede opsnappet et billede fra YouSees egen Facebook, og selv tillagde historien et element af “tillykke med viral sucess” idet, de skriver “YouSee YouFeel YouLike Youshare” – og det er hele essensen af hvorfor, netop dette billede og denne dialog har fået så meget omtale. YouSee griber nemlig bolden. De vender afslaget fra kunden til et humoristisk, indlevende og lidt flabet svar på, at kunden forlader dem til fordel for konkurrenten, Netflix. Det er forfriskende. For er vi ærligt talt ikke blevet lidt træt af kun at høre om virksomheder i stormvejr på sociale medier…det tror jeg. Så derfor er denne historie et anderledes indslag og må gerne agere forbillede for mange andre virksomheder, der lever af glade kunder…Hov, det gør vi vist alle. Læs og se selv hele indlægget her. Eller Google “yousee jeg slår op” og se hvor mange trykte og digitale medier, der har beskrevet denne dialog i går og også i dag!

Har du også haft lyst til at slå op med nogen virksomheder for nylig? 

Men tilbage til min egen overskrift, som selvfølgelg er tydeligt inspireret af ovenstående dialog. Jeg havde nemlig en rigtig dårlig oplevelse med min egen bank sidste uge. Og derfor gik det op for mig, hvor vigtig loyalitet er – ikke blot blandt venner, men i høj grad også med de virksomheder, hvor vi lægger vores tid og penge. Og da jeg umotiveret blev ringet op af banken, som havde ændret i mine forhold og der ikke var lagt op til dialog omkring vores forhold – ja, så gik der ikke mange timer før jeg havde googlet skift-bank.dk (Der findes en sådan, skulle jeg hilse at sige).

Har de en Facebook, hvor jeg kan lave en “Telenor”? 

Tilbage sad jeg med spørgsmålet om, hvilke konsekvenser det skulle have. Lever banker ikke også af loyale kunder? Eller lever de blot af udlånsrente og gebyrer? BT viste dagen efter det sure opkald én af de overskrifter som jeg så ofte falder over – “Bankerne snyder dig, gebyrerne er for høje” . Det værste var egentlig, at jeg blev i tvivl om, hvorvidt min bankrådgiver vidste hvem jeg var. Men hvorfor skal man i dagens digitale verden  fysisk have siddet og kigget sin bankrådgiver i øjnene for at oparbejde en loyal relation? Jeg har nemlig ageret ambassadør og anbefalet min egen bank til andre. Jeg besluttede mig for, at give min egen bank en chance for at vinde mig tilbage, inden jeg slog definitivt op, og forklare dem, hvad jeg synes de gjorde galt.  Jeg vil ikke bare råbe højt i telefonen eller på Facebook og skride. I sidste ende tror jeg, vores forhold bliver stærkere.

Måske du også snart skal have en snak med din bank, inden det går galt og én af jer slår op?

Vil du læse mere om loyalitet og banker, findes denne artikel fra Politiken.dk: politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1267560/danskerne-er-loyale-mod-banken/

Print Friendly, PDF & Email

Skriv kommentar

*

Website Apps